Оглядова екскурсія «Українське мистецтво кінця ХІІ –– початку ХХ ст.» присвячена розглядові розвитку української художньої культури впродовж майже тисячолітньої історії.
Давньоукраїнське мистецтво кінця XII – другої половини XV ст. представлене пам’ятками середньовічного малярства, що презентують «золоту добу» українського іконопису, зразками кам’яної й металевої пластики княжої доби (ХІІ–ХІІІ ст.) та давніми зразками церковного шитва, серед яких –– найдавніша українська плащаниця XV ст..
Давньоукраїнське мистецтво кінця ХV — ХVІ ст. презентує твори, які відображають світоглядні зміни, що відбулись у суспільстві того часу. Експозиція знайомить із самобутнім явищем українського іконопису кінця .XV –– початку .XVI ст. – багатофігурними композиціями чину «Моління» та найдавнішими іконами «Страсті Господні» та «Страшний суд», а також фрагментами багатоярусних іконостасів XVI ст. Музейну колекцію рукописів та стародруків презентують Євангелія та Ірмологіон (XVI––XVII ст.) й зразки інших кириличних видань, які побачили світ у друкарнях Івана Федорова, Франциска Скорини, Швайпольта Фіоля та ін., що діяли на території України та поза її межами у XV–XVIII ст.
Українське мистецтво ХVІІ –– XVIII ст. охоплює новий період в історії українського сакрального мистецтва, позначений виразною переорієнтацією на західноєвропейську художню культуру доби Ренесансу та бароко. Поряд із ренесансними пам’яткам іконопису, створеними у Львові та у відомому іконописному осередку у м. Судова Вишня (Львівщина), заекспоновано величаві барокові іконостасні ансамблі Івана Рутковича та Йова Кондзелевича. Тут також запрезентовано пам’ятки із Волині та зі Східної України, в яких стиль бароко набув яскраво виражених національних рис. Мистецтво пізнього бароко і рококо представлене роботами найвидатніших майстрів цієї доби – маляра Луки Долинського, скульпторів Йоана Ґеорґа Пінзеля, Михайла Філевича та ін.
Богородчанський іконостас –– показова пам’ятка західноукраїнського бароко, в якій збережені традиції українського середньовічного живопису органічно поєднуються з досягненнями західноєвропейського мистецтва. Автором іконостасного ансамблю є іконописець-монах Йов Кондзелевич. Цей іконостас завершує ряд видатних іконостасних комплексів кінця ХVІІ — початку ХVІІІ ст.
Давній український портрет кінця ХVІІ—ХVІІІ ст. презентує портретну галерею духовних та світських осіб – активних діячів національно-культурного відродження на західноукраїнських землях. Експозиція давнього портретного малярства хронологічно охоплює твори кінця ХVІІ—ХVІІІ ст. і розкриває особливості розвитку портрета як провідного жанру світського малярства.
Українське мистецтво ХІХ — початку ХХ ст. присвячене історії становлення національної школи живопису у різних регіонах України. Наддніпрянську Україну епохи романтизму і пов’язаного з ним відродження українського національного мистецтва представляють оригінальні офорти Тараса Шевченка, а також роботи його сучасників і ідейних послідовників, які розвивали українську тематику у своїй творчості. Останню чверть ХІХ – початок ХХ ст. презентовано полотнами представників малярських осередків Києва, Харкова та Одеси. Традиції західноукраїнського мистецтва розкриває найбагатша з-поміж вітчизняних музейних зібрань творча спадщина провідних галицьких художників: К.Устияновича, Т.Копистинського, Ю.Панькевича, Т. Романчука, Я.Пстрака і ін.