Для школярів і педагогів

Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького

  1. Програма «Школа і Музей: Працюємо Разом». Музей пропонує уроки на базі навчальної шкільної програми для 5-6 і 7-8 класів та колекції Національного музею у Львові із – Історії України, Християнської Етики, Образотворчого Мистецтва, Музики, Художньої європейської культури (9-10 кл.):

 

Історія України:

  • Княжа Русь-Україна; Князь Володимир та прийняття християнства Україна у складі Литви та Польщі; Козацька Україна; Україна ХІХ-ХХ ст.; Велети духу; Україна сучасна;
  • Київська Русь у другій половині XI – першій половині XIII ст.; Галицько-Волинська держава; Українські землі в складі Великого князівства Литовського та інших держав (друга половина XIV–XV ст.);
  • Українські землі в XVI ст.; Українські землі в першій половині XVII ст.; Початок національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. Відродження Української держави; Українські землі в 60–80-х рр. XVII ст.; Українські землі наприкінці XVII – у першій половині XVIII ст.; Українські землі в другій половині XVIII ст.

 

Християнська етика:

  • Світ Біблії;
  • Ісус Христос – ідеал для наслідування;
  • Божі заповіді.

 

Образотворче мистецтво для 5-8 класів:

Композиція у живописі, у декоративному мистецтві, у графіці; Жанри живопису; Портретний живопис; культурно-просторове середовище – простір та об’ємно-просторова форма; дизайн середовища, графіки, культурні та національні традиції дизайну.

 

Музика, 5-8 класи:

  • 5 клас: Варіації на тему осені; Поезія пейзажу; Співуче слово Кобзаря; Портрет мовою звуків і фарб; Мистецькі роздуми на вічні теми; Чи звучать картини;
  • 6 клас: Палітра настроїв людини; Музика у боротьбі за незалежність України; духовна музика;
  • 7 клас: Образи – героїчні та патріотичні, романтичні, ліричні, образи-пейзажі, дитинство, війна, враження, спогади, символи, образи Батьківщини, кохання, Карпати; Людина і природа; Пам’яті Тараса Шевченка.

 

Художня культура:

  • 9 клас – Мистецтво в просторі культури; Основи художньої культури: Види і мова мистецтв; Візуальні мистецтва; Поліхудожній образ світу; Художня культура як духовне явище; Художня культура і світ людини; Художні напрями та стилі; Художня культура і середовище; Художня культура рідного краю; Полікультурний образ світу.
  • 10 клас – Художня культура: України від найдавніших часів до кінця ХVІ ст.; Художня культура  ХVІІ—ХVІІІ ст.; Українська художня культура ХІХ ст.; Українська художня культура ХХ ст. Образотворче мистецтво;

 

Також є можливість створювати разом з вчителями авторські інтегровані уроки до різноманітних предметів і тем (Зарубіжна і українська література, хімія та інформатика, математика та англійська мова та ін.), зокрема, з уже апробованих:

  • Інформатика (4-10 класи): cтворення презентацій на основі творів іконопису (св. Юрій, Св. Миколай);
  • Хімія (8 клас): основні класи неорганічних сполук та давня українська ікона;
  • Зарубіжна література (8-11 класи): Божественна Комедія Данте Алігьєрі в образотворчому мистецтві; Габріель Гарсіа Маркес «Стариган із крилами» та образи ангелів у середньовічній культурі;
  • Християнська етика (5-8 класи): Образ Івана Христителя в іконописі; Типи Богородичних ікон; Покров Пресвятої Богородиці; Євангельські теми в творчості Тарса Шевченка; Церковні пам’ятки України – Богородчанський та Жовківський іконостаси;
  • Анлійська мова (8 клас): Шекспір та культура 16 століття; Мистецтво в житті людини на прикладі творчості Тараса Шевченка;
  • Математика + інформатика, (5 клас): розраховуємо розміри та площу на прикладі структури Богородчанського іконостасу;
  • Географія (8 клас): рослинний світ України;
  • Історія України (8 клас): Жовківський та Богородчанський іконостаси та українська культура 17 століття.

 

Для початкових класів (1-3 класи):

  • Образотворче мистецтво: Види пейзажів, Що таке портрет, Жанри мистецтва;
  • Християнська етика: Що таке ікона, Символіка в іконописі;
  • Інформатика: вивчаємо цифрові зображення на прикладі ікон (св. Юрія, св. Миколая).

 

ІІ. Інтерактивні зустрічі в рамках програми “Національний музей і молодь ” охоплюють тематику особливо важливу для будування естетичних смаків та моральних принципів молодого покоління:

  • Андрей Шептицький – фундатор Національного музею у Львові;
  • Андрей Шептицький – меценат українського мистецтва (на базі ХММ Олекси Новаківського);
  • Походження та розвиток української писемності;
  • День Матері – урок на основі Богородичних ікон із колекції НМЛ;
  • Тарас Шевченко – художник, супроводжується художнім фільмом;
  • Автопортрет у творчості Тараса Шевченка (супроводжується слайд-шоу).

 

ІІІ. Програма Церковно-календарний рік.

З метою поглибленого вивчення іконографії та мистецтвознавчого аналізу, ширшого ознайомлення з літургійним значенням творів іконопису XII-XVIII ст. розроблено проект «Церковно-календарний рік в НМЛ ім. Андрея Шептицького (на прикладах пам’яток давньоукраїнського мистецтва із музейної збірки)». Програма реалізується шляхом проведення тематичних лекцій для дітей та молоді на прикладах ікон, що знаходяться в експозиції музею.

 

Із тематики дванадцяти найбільших християнських свят в році:

  • Різдво Пресвятої Богородиці – початок церковного року;
  • Воздвиження Чесного Хреста на прикладі найдавнішої у збірці та унікальної за іконографією ікони Воздвиження в оточенні сцен із Нового Завіту.
  • Покров Пресвятої Богородиці – народні традиції та іконографія свята (супроводжується слайд-шоу);
  • Ікони Введення в храм Пресвятої Богородиці у збірці музею;
  • Різдво Христове – в іконі і традиціях (супроводжується слайд-шоу);
  • Іконографія Собору Пресвятої Богородиці на межі західної та східної традицій;
  • Богоявлення Господнє та іконографія Івана Хрестителя (супроводжується слайд-шоу);
  • Стрітення Господнє на прикладі унікальної ікони Стрітеня зі сценами з житія Богородиці (слайд-шоу);
  • Страсті Христові в українському іконописі;
  • Благовіщення Пресвятої Богородиці в українській іконописній традиції;
  • Подія Преображення, відтворена в іконі;
  • Успення Пресвятої Богородиці як завершення річного календарного циклу;
  • Іконостаси 17 століття у експозиції музею та їх роль у відображенні літургічного життя церкви – підсумок церковно-календарного року.

 

Із тематики шанованих святих українського народу:

  • Іконографічні портрети дванадцяти святих апостолів, з інтерактивною грою;
  • Слово і образ – презентація євангелистів в українському сакральному мистецтві, ( з тестовими завданнями та слайд-шоу);
  • Іконографія воїна та великомученика Димитрія;
  • Житійні ікони святих Параскеви пустельниці та Параскеви мучениці;
  • Святі лікарі – Косма і Дем’яна та пустельник Пантелеймон;
  • Ангели в іконі – іконографія святого архангела Михаїла та Гавриїла;
  • Постаті Трьох святителів: Василій Великий, Іван Златоуст, Григорій Богослов в українському іконописі;
  • Св. Миколай – найшанованіший серед святих в Україні, (з ігровими завданнями, слайд-шоу та авторським мультфільмом на основі ікон із музейної збірки);
  • Юрій Змієборець в українській традиції;
  • Всіх святих –презентація найпопулярніших в Україні святих ( з інтерактивною грою);
  • Іконографія святого Івана Хрестителя, (із слайд-шоу);
  • Спас Нерукотворний – іконографія та традиція.

 

ІV. Лекторій для старших класів, що бажають отримати знання на високому академічному рівні й відчути себе студентами університету:

  • Національний музей у Львові ім. А.Шептицького – скарбниця духовних надбань українського народу;
  • Андрей Шептицький – меценат української культури;
  • НМЛ – фундація Андрея Шептицького;
  • Давнє українське мистецтво (XII – ХVIII ст.): ікони, скульптура, декоративна різьба, гаптовані церковні тканини, рукописи та стародруки, графіка тощо;
  • Розвиток українського іконопису (XIV – поч. XVI ст.);
  • Українська ікона періоду ренесансу (XVI – поч XVII ст.);
  • Іконописні осередки Галичини у XVII ст.;
  • Іван Руткович . Життя і творчість жовківського майстра 17 століття.
  • Життєвий і творчий шлях Луки Долинського;
  • Найшанованіші святі українського народу;
  • Генеза, символіка, художні та іконографічні особливості українських хоругов;
  • Початки книгодрукування в Україні;
  • Давній український портрет (к. XVII – п. XVIII ст.);
  • Українське мистецтво ( XIX – XX ст.);
  • Корнило Устиянович- життєвий і творчий шлях;
  • Українське мистецтво поч. XX ст.;
  • Види і жанри в образотворчому мистецтві (на прикладі збірок НМЛ );
  • Стилі в образотворчому мистецтві України XII- п. XX ст. (на прикладі збірок НМЛ).

 

  1. Канікули в НМЛ: Нове життя давніх традицій

Проект ініційовано з метою залучити до знайомства з музеєм та його колекцією дітей і молодь, показати, що вивчення історії українського мистецтва є цікавим, веселим і пізнавальним заняттям. В рамках проекту облаштовано спеціальну дитячу кімнату – творчу майстерню для проведення музейних занять, майстер-класів, медіа-показів; вдосконалено музейні екскурсії для дитячих та молодіжних груп за допомогою додаткових інтерактивних засобів – ігри, покази слайдів, роздаткові матеріали, а також майстер-класи:

  • Ікона на склі: вчимося малювати святих за давніми взірцями української народної ікони на склі.

Малювання образів святих, Христа та Богородиці на ск лі за традиційними українськими взірцями ХІХ-ХХ століть).

Вік: від 10 років. Тривання: 2-2,5 год.

  • Забави з папером: витинаємо, створюємо листівки, творимо аплікації, натхненні давніми народними взірцями.

Виготовлення святкових листівок, а також традиційних українських витинанок, що на поч. ХХ століття прикрашали кожну українську хату.

Вік: від 7 років. Тривання: 1-1,5 год.

  • Декоративна свічка з воску: власноруч створюємо та оздоблюємо свічку (кава, гречка, квіти, намистинки)

Вік: необмежений. Тривання: 1 год.

  • Книгодрукування: екскурс в історію української друкованої книги, на завершення якого ми самі спробуємо себе у ролі друкарів, створивши відбиток тексту на папері за допомогою преса.

Виготовлення гравюри з кліше (лінорит, дереворит).

Вік: від 10 років. Тривання: 1 год.

  • Малюємо портрет Тараса Шевченка й пізнаємо види портретів.

Дізнаємось яке значення для портрету має характер людини, її історія, а також риси обличчя, статура, особливості одягу та навіть фон.

Вік: від 5 років. Тривання: 1,5  год.

  • Вибійка – оздоблюємо тканини, торбинки, футболки народними орнаментами, виготовленими на дерев’яній основі.

Вік: від 6 років. Тривання: 1,5  год.

  • Я – музейник – знайомимось із тим як працює музей і створюємо власний проект музею та виставки у мішаній техніці;

Вік: від 10 років. Тривання: 1 год.

  • Малюємо за мотивами Марії Приймаченко – знайомимося із значенням терміну «народний майстер», творчістю Марії Приймаченко, надихаємось на створення власного фантастичного світу тварин і рослин й малюємо!

Вік: від 10 років. Тривання: 1 год.

  • Колаж – беручи за основу образи героїв з експозиції НМЛ (художники, мистецтвознавці, герої малярських творів) створюємо власний світ на обрану тему в техніці колажу;

Вік: від 6 років. Тривання: 1 год.

  • Розмальовки – вибрані сюжети з музейної експозиції для найменших (вичмо кольори,назви елементів картин та техніки малювання)
  • Спеціальні майстер-класи до свят: писанка, прикраси на ялинку з соломки, вітальні листівки-витинанки, різдвяний павук та інші.