Модест Сосенко. Пізнай. Зрозумій. Збережи. Фрагменти: до монументального

Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького
16 грудня 2020 року в Національному музеї імені Андрея Шептицького (просп. Свободи, 20) відкрилася виставка “Модест Сосенко. Пізнай. Зрозумій. Збережи. Фрагменти: до монументального”.
Глядач вперше побачить підготовчі матеріали художника до монументальних храмових робіт у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького. Вони є унікальною можливістю донести у музейних залах до відвідувачів таку складнодоступну і крихку царину творчості митця. Виставка розповідає навіть про те, що не вціліло до наших днів. Адже церкви, які оздобив художник, зазнавали пошкоджень під час двох світових воєн, у радянський період і навіть у наш час.
Виставка є цілісним представленням постаті Модеста Сосенка. Водночас акцентує на проблемі збереження позамузейної спадщини митця, у якій непересічний талант Модеста Сосенка розкрився найяскравіше. У радянський період основна ділянка його творчості – релігійне малярство, – замовчувалась, внаслідок цього доробок митця подавався фрагментарно. Виставка реалізована Національним музеєм у Львові імені Андрея Шептицького спільно з ГО “Разом” за підтримки програми “Фокус на культуру 2020” Львівської міської ради.
На виставці “Модест Сосенко. Пізнай. Зрозумій. Збережи. Фрагменти: до монументального” вибрані твори доповнюють архівні матеріали (світлини, листи, шкіцівники, документи), що також є штрихами до глибшого розкриття постаті митця. Супроводжують експозицію дві розлогі інфографіки: життєтворчість та хронологія роботи художника в царині релігійного малярства. У першу з них, що знайомить з найважливішими подіями у приватному та творчому житті Модеста Сосенка закомпоновано оригінальні документи та твори. Наприклад, візуалізовано початок та розвиток взаємин митця та мецената Андрея Шептицького. Увагу привертає великомасштабне полотно, копія твору Модеста Сосенка з твору Хусепе де Рібери “Покладення до гробу”, яке митець виконав в Парижі для митрополита як жест вдячності. Його випозичили на виставку з Митрополичих палат при Соборі Св.Юра.
Свого часу саме Владика скерував Модеста Сосенка до праці в царині сакрального малярства. Він створив унікальні можливості для професійного розвитку митця: сприяв у здобутті фахової освіти в провідних навчальних закладах Європи, залучив до роботи в Церковному (згодом Національному) музеї. Відтак ці зусилля Митрополита проявились у яскравих монументальних творах Модеста Сосенка, які відродили давню традицію оздоблення українських храмів, але в новій стилістиці і стали початком новітніх пошуків у цьому напрямі вже для наступних поколінь художників.
Присвячена двом знаковим постатям ХХ століття – митрополитові Української греко-католицької церкви Андреєві Шептицькому та художнику Модестові Сосенку, – виставка є нагодою вшанування їхніх ювілеїв, які відзначаємо 2020 року. Знайомство та взаємна приязнь Митрополита і художника тривали впродовж двадцяти років: від зустрічі у Станиславові (нині – м. Івано-Франківськ) 1900 року, де Андрей Шептицький був єпископом, і аж до останнього подиху митця у Львові в Митрополичих палатах собору Св. Юра 4 лютого 1920 року.
Кураторка: Олеся Семчишин-Гузнер.
Виставка у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького (просп. Свободи, 20) триватиме до кінця лютого 2021 року.