Моїй сестрі

Художньо-меморіальний музей Олени Кульчицької

15 вересня 2020 року у виставкових залах Художньо-меморіального музею Олени Кульчицької (вул. Листопадового Чину,7) відкриваєтся виставка «Моїй сестрі» із фондової збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького, присвячена 143-літтю від дня народження видатної української художниці Олени Кульчицької (1877–1967). Твори, представлені на експозиції, репрезентують унікальний творчий доробок мисткині, присвячений сестрі Ользі, яка посідала вагоме місце у її творчій та особистій долі. Важко розмежувати життя Олени та Ольги Кульчицьких. Вони гармонійно доповнювали одна одну, разом творили у мистецтві і працювали на педагогічній та громадській ниві. Ольга-Меланія Кульчицька (1873–1940) – неординарна постать в історії нашої культури, педагог, майстриня декоративно-ужиткового мистецтва, громадська діячка. Вона із тих галичанок, які своєю невтомною працею, інколи непомітною, але корисною прислужились до розбудови національного життя у Галичині у першій третині ХХ століття.
У збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького зберігається понад 30 олійних портретів Ольги, виконаних у різні періоди творчості Олени Кульчицької, а також велика галерея графічних портретів у техніці акварелі, рисунку, кольорового лінориту, офорту. Серед чільних експонатів нашої виставки – портрети сестри Ольги, батька, матері у різних техніках, а також авторські килими: «Чорний», «Сорок клинців», «Килим з пташками», виконані у співпраці з Оленою. Портретуючи рідних Олена Кульчицька передавала свою любов і повагу до них, і це був її особистий духовний світ, оповитий теплими родинними стосунками, в якому панувала особлива атмосфера пошани і зичливості. Ольга була улюбленою моделлю сестри. На експозиції показано уже відомі хрестоматійні олійні полотна: «Портрет сестри» (1919), «Портрет сестри» (1925), а також « Портрет сестри в білій блюзці», виконані в імпресіоністичній манері. Вперше тут представлено етюдні портретні замальовки Ольги, які свідчать про небуденний талант художниці у цьому жанрі. Етюдним портретам притамана легкість і пластична виразність, колористичне багатство, вдале використання прийомів імпресіоністичного та експресивного малярства для правдивого відтворення психологічного образу портретованої.
Акварельні портрети Ольги та батьків – це справжні перлини у творчості Олени Кульчицької. Це велика за обсягом група творів у фондах Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького, яких є понад сотню. Для експонування відібрано різноманітні за стилістикою твори – від ранніх імпресіоністичних ескізів до пізніших реалістичних портретів, але переважає серед них пленерний портрет. Колористично вишукані, легкі і прозорі ранні акварелі, виконані під час побуту у Косові на Гуцульщині (1908–1909), сонячні, сповнені ліричного настрою, акварельні малюнки із подорожі на Адріатику 1911 року, а також окремі етюди написані під час літніх вакацій, які художниця відбувала разом із сестрою на Гуцульщині, Бойківщині, Лемківщині та у Перемишлі. Серед них є чимало творів, тлом яких є сюжет, що увиразнює художній образ Ольги, яка працює, вишиває чи займається ткацтвом, читає чи грає на піаніно, відпочиває. Ці портрети не лише ілюструють рід занять сестри, а й передають атмосферу працелюбності, що панувала в родині Кульчицьких. Доповнюють художній образ Ольги Кульчицької портретні зорисовки олівцем та вуглем , а також лінорит «Моя найдорожча» та символічна композиція у техніці деревориту «Парки» (1943). Останні виконані після смерті Ольги і сповнені непідробнаної любові та туги за сестрою. Про досягнення Олени та Ольги Кульчицьких у царині ткацтва свідчать вишукані килими «Килим із пташками», «Чорний», «Сорок клинці», виконані за орнаментальними мотивами писанок з околиць Перемишля та Сокальщини. Майстерно інтерпретуючи писанковий мотив у модерну форму, художниця створила оригінальну сучасну композицію, зберігаючи давні прийоми килимарства. Новаторська праця сестер Кульчицьких на ниві українського килимарства грунтувалася на поєднанні народного мистецтва та новітніх віянь, наслідком чого було зародження професійного художнього ткацтва у Галичині.
Виставка триватиме до 31 січня 2021 року.